پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250937
مرغ مهرماه ارزان مي‌شود/ واردات هفتگي ۳ تا ۵ ميليون تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتي
تاریخ انتشار : 1400/06/24 10:36:34
نمایش : 1244
جهاد کشاورزي دولت سيزدهم در اولين اقدام خود براي جبران کسري جوجه يک‌روزه و توليد مرغ، واردات ۳ تا ۵ ميليون تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتي را شروع و پيش‌بيني کرده است قيمت مرغ مهرماه ارزان مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در ماه هاي گذشته و با پايان کار دولت دوازدهم بازار مرغ با مشکلات بي سابقه اي مواجه شد. درحالي که قيمت مصوب جوجه يک روزه ۵۲۰۰ تومان است، قيمت اين محصول به بيش از ۱۰ هزار تومان تومان افزايش يافت اما با واردات انجام شده دولت جديد قيمت آن به يک باره به ۸ هزار تومان تومان کاهش يافت و وزارت جهاد کشاورزي وعده داده با اقداماتي که در حال انجام دارد قيمت آن به نرخ مصوب خواهد رسيد.

بيشتر واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکيه، هلند، بلژيک و مجارستان صورت مي‌گيرد و وارداتي هم که تا حالا بوده اکثرا از ترکيه و مسير زميني است، که اگر واردات از کشورهاي اروپايي صورت بگيرد از طريق هوايي خواهد بود.

وزارت جهاد کشاورزي دولت سيزدهم در اولين اقدام خود براي جبران کسري جوجه يک روزه و توليد مرغ، واردات  ۳ تا ۵ ميليون تخم مرغ نطفه دار گوشتي را شروع  و پيش بيني کرده قيمت مرغ مهره ماه ارزان مي شود.

براين اساس هيئت وزيران در جلسه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ به پيشنهاد وزارت جهادکشاورزي با واردات ۹۵ ميليون عدد تخم مرغ نطفه دار گوشتي مورد نياز کشور از سوي شرکت پشتيباني امور دام در قالب برنامه زمان‌بندي وزارت فوق طي شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ موافقت کرد.

بر اين اساس شرکت مذکور مي تواند به منظور تسريع در امور از ظرفيت شرکت هاي خصوصي داراي اهليت استفاده نمايد و مسئوليت اين امر به عهده شرکت پشتيباني امور دام کشور خواهد بود.

همچنين بانک کشاورزي بايد معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال بابت اجراي تأمين جوجه يک روزه در اختيار شرکت پشتيباني امور دام کشور قرار دهد.

سازمان برنامه و بودجه کشور  نيز مکلف شده است با اعلام شرکت پشتيباني امور دام کشور و پس از تأييد سازمان حسابرسي، مابه‌التفاوت قيمت مصوب جهت فروش و قيمت تمام‌شده را تأمين و پرداخت کند. همچنين سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اصل و سود تسهيلات و هزينه هاي تبعي را تعهد و تضمين کند.

شرکت پشتيباني امور دام کشور نيز موظف شده است تسهيلات دريافتي را در سررسيد مقرر از محل فروش محصولات خريداري‌شده و ضرر و زيان دريافتي پرداخت نمايد.

*پيش بيني کاهش قيمت مرغ در مهر ماه

پيرو اين مصوبه هيئت وزيران، غلامرضا ملک نيا مديرکل دفتر امور طيور معاونت توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي  گفت: با توجه به احساس نياز بازار به جوجه ريزي و در راستاي اجراي مصوبه هفته گذشته هيات وزيران، واردات ۹۵ ميليون عدد تخم مرغ نطفه دار برنامه ريزي شده است.

 وي اظهار کرد: در تير و مردادماه حدود ۲۳۴ ميليون قطعه جوجه ريزي اتفاق افتاده که ۱۱۷ ميليون قطعه در تيرماه و ۱۱۷ ميليون قطعه در مرداده ماه بوده است.

وي افزود: در شهريورماه هم پيش بيني مي کنيم حدود ۱۱۷ ميليون قطعه جوجه ريزي انجام شود که با اين ميزان جوجه ريزي توليد گوشت مرغ به ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن در ماه خواهد رسيد.

ملک نيا در رابطه با ميزان جوجه ريزي در مدت مشابه سال گذشته، خاطرنشان کرد: در مجموع در تابستان سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزايش جوجه ريزي داشته ايم.

وي با بيان اين که در سال ۱۴۰۰ در گوشت مرغ افزايش تقاضا داشتيم، ادامه داد: براي مديريت تقاضا و به درخواست اتحاديه مرغداران کشور و تشکل هاي خصوصي، فاصله جوجه ريزي را به ۹۰ روز افزايش داديم و ميزان جوجه ريزي را بر اساس ظرفيت جوجه ريزي در پروانه هر واحد به ۸۰ درصد رسانديم و در سامانه ها اعمال کرديم.

ملک نيا با تاکيد بر اين که اين فاصله و کاهش ظرفيت جوجه ريزي به توليد آسيب وارد نخواهد کرد، گفت: جوجه ريزي طبق برنامه انجام خواهد شد و خللي در آن رخ نمي دهد، تنها تقاضا را مديريت کرديم و اين کار مقطعي و کوتاه مدت خواهد بود.

وي درباره برخي نگراني ها از اين که افزايش فاصله جوجه ريزي ممکن است باعث کاهش توليد در ماه هاي آينده شود، تصريح کرد: تشکل ها و معاونت امور توليدات دامي به صورت روزانه ميزان عرضه و تقاضا را رصد مي کنند و در صورت نياز، مي توانيم اين وضعيت را تعديل کنيم و جاي نگراني وجود ندارد.

ملک نيا يادآور شد: در جلسه اي که براي مديريت عرضه و تقاضا با بخش خصوصي داشتيم، مقرر شد، انجمن جوجه يک روزه و اتحاديه سراسري مرغداران کشور سامانه خريد و فروش را طراحي کنند تا با راه اندازي آن در ماه هاي آتي وضعيت عرضه جوجه يک روزه در آن سامانه درج و با قيمت هاي مصوب عرضه شود.

مديرکل دفتر امور طيور معاونت توليدات دامي در رابطه با عرضه مرغ گفت: در سه ماه اخير، برنامه هاي افزايش سن گله هاي مرغ مادر، تولک بري گله هاي بالاي ۷۶ هفته و واردات تخم مرغ نطفه دار اجرا شده است.

وي با بيان اين که در ۵ ماه گذشته حدود ۱۱ ميليون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به احساس نياز بازار به جوجه ريزي و در راستاي اجراي مصوبه هفته گذشته هيات وزيران، براي واردات ۹۵ ميليون عدد تخم مرغ نطفه دار برنامه ريزي کرده ايم و پيش بيني مي کنيم طي شهريور و مهرماه، ۳۰ ميليون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شود تا بازار به وضعيت تعادل برسد.

مديرکل دفتر امور طيور معاونت توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به اين که اولين محموله تخم مرغ نطفه دار ، پايان هفته جاري وارد کشور خواهد شد، گفت: به صورت هفتگي بين ۳ تا ۵ ميليون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور مي شود که نويدبخش افزايش توليد مرغ در ماه هاي آتي خواهد بود.

ملک نيا ادامه داد: در حال حاضر، قيمت جوجه يک روزه روند کاهشي داشته و به زودي قيمت گوشت مرغ به تعادل خواهد رسيد و پيش بيني مي کنيم با توجه به واردات و افزايش توليد، در مهرماه قيمت گوشت مرغ روند کاهشي داشته باشد.

وي در رابطه با واردات گوشت مرغ، عنوان کرد: مصوبه واردات گوشت مرغ سال گذشته ابلاغ شد و در حال حاضر، وضعيت ذخاير استراتژيک مطلوب است بنابراين در صورت بروز مشکل و يا نياز، گوشت مرغ به بازار عرضه خواهد شد.

انتهاي پيام/

منبع: تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html